Strona główna
Dziecko
Tutaj jesteś

Oznaki autyzmu u niemowlaka: jak je rozpoznać i co robić?

Oznaki autyzmu u niemowlaka: jak je rozpoznać i co robić?

# Oznaki autyzmu u niemowlaka – jak je rozpoznać i co robić?

Wczesne rozpoznanie zaburzeń ze spektrum autyzmu stanowi fundament skutecznego wsparcia rozwoju dziecka. Pierwsze symptomy mogą pojawić się już w pierwszych miesiącach życia, choć ich interpretacja bywa trudna dla rodziców. Świadoma obserwacja zachowań niemowlęcia oraz konsultacja z pediatrą wszelkich niepokojących sygnałów zwiększają szanse na szybką diagnozę i wdrożenie odpowiedniej terapii.

## Czym są zaburzenia ze spektrum autyzmu

Autyzm to złożone zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób komunikacji, nawiązywania relacji społecznych oraz odbierania i przetwarzania informacji z otoczenia. Nie jest to choroba, którą można wyleczyć, lecz odmienny sposób funkcjonowania mózgu, który pozostaje z człowiekiem przez całe życie. Termin „spektrum” podkreśla ogromną różnorodność objawów i ich natężenia u poszczególnych osób.

Zaburzenia ze spektrum autyzmu dotykają około 1% populacji, przy czym częściej diagnozowane są u chłopców niż u dziewczynek. Występują niezależnie od pochodzenia etnicznego czy statusu społeczno-ekonomicznego rodziny. Każda osoba z autyzmem doświadcza świata w unikalny sposób – to, co dla większości ludzi jest oczywiste i naturalne, dla nich może być niezrozumiałe lub przytłaczające.

Osoby autystyczne mogą wykazywać wybitne umiejętności w określonych dziedzinach, podczas gdy inne aspekty życia stanowią dla nich znaczące wyzwanie.

Przyczyny autyzmu są wieloczynnikowe i nadal stanowią przedmiot intensywnych badań naukowych. Najważniejszą rolę odgrywają **czynniki genetyczne** – w rodzinach, gdzie jedna osoba jest w spektrum, ryzyko u rodzeństwa wzrasta. Nie istnieje jednak jeden „gen autyzmu”, a raczej wiele genów, które razem mogą zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzenia. Czasem autyzm występuje jako część zespołów genetycznych, takich jak łamliwy chromosom X, zespół Retta czy zespół Angelmana.

Do czynników środowiskowych, które mogą zwiększać ryzyko, należą wyższy wiek rodziców w chwili poczęcia, infekcje wirusowe lub bakteryjne w ciąży, niedotlenienie lub komplikacje okołoporodowe, cukrzyca ciążowa, otyłość matki oraz niedobory żywieniowe. Warto podkreślić, że **nie ma żadnych dowodów naukowych łączących szczepienia z autyzmem** – to mit wielokrotnie obalony w badaniach.

## Jak rozpoznać pierwsze symptomy u niemowlaka

### Rozwój społeczny i emocjonalny

Niemowlęta z prawidłowym rozwojem są naturalnie kontaktowe i wykazują zainteresowanie ludźmi już od pierwszych miesięcy życia. U dzieci z autyzmem ten obszar rozwoju bywa znacząco zaburzony, choć objawy mogą się różnić w zależności od indywidualnego przypadku.

**Brak kontaktu wzrokowego** stanowi jeden z najwcześniejszych sygnałów ostrzegawczych. Niemowlęta zazwyczaj nawiązują kontakt wzrokowy około drugiego miesiąca życia, lokalizując twarze i skutecznie nawiązując wzrokowe interakcje. U dzieci z autyzmem badacze zauważyli spadek kontaktu wzrokowego już w tym okresie. Dziecko nie jest zainteresowane utrzymywaniem kontaktu wzrokowego z rodzicami ani innymi osobami.

Kolejnym niepokojącym sygnałem jest **ograniczona ekspresja mimiczna**. Niemowlę nie uśmiecha się do głównego opiekuna lub robi to bardzo rzadko i mechanicznie. Brakuje spontanicznej radości w reakcji na obecność bliskich osób. Dziecko nie odwzajemnia uśmiechu, nie odpowiada na dźwięki wydawane przez opiekuna, sprawia wrażenie obojętnego na próby nawiązania kontaktu.

Dzieci z objawami autyzmu często wykazują **niechęć do kontaktu fizycznego**. Nie wyciągają rączek, aby być podniesionymi, mogą sztywnieć podczas przytulania lub aktywnie unikać dotyku. Brak jest również proszenia o wzięcie na ręce, co w przypadku zdrowych niemowląt stanowi naturalny sposób komunikacji potrzeb.

### Komunikacja i rozwój mowy

Rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z autyzmem przebiega odmiennie niż u ich rówieśników. Problemy w tym obszarze mogą być widoczne już w pierwszych miesiącach życia, choć ich pełny obraz ujawnia się zwykle później.

**Brak gaworzenia** do dwunastego miesiąca życia powinien wzbudzić czujność rodziców. Zdrowe niemowlęta eksperymentują z dźwiękami, naśladują słyszane głoski, wchodzą w wokalne interakcje z opiekunami. Dzieci z autyzmem mogą milczeć lub wydawać dźwięki pozbawione emocjonalnego wyrazu, bardzo mechaniczne i powtarzalne.

Charakterystyczny jest również **brak reakcji na własne imię** w wieku dwunastego miesiąca. Mimo ciągłej nauki i wystawienia na doświadczanie swojego imienia, dziecko nie reaguje, gdy jest wołane. Może to początkowo sugerować problemy ze słuchem, dlatego często pierwszym krokiem diagnostycznym jest wykluczenie zaburzeń słuchu.

**Ograniczona gestykulacja** stanowi kolejny istotny sygnał. Niemowlęta zwykle zaczynają gestykulować przed rozpoczęciem mówienia, używając gestów jako jednej z pierwszych form komunikacji. Dzieci z autyzmem wskazują i gestykulują rzadziej niż ich rówieśnicy. Brakuje gestu wskazywania palcem na interesujące przedmioty czy wydarzenia, gestu „papa” na pożegnanie czy innych gestów komunikacyjnych.

### Zabawy i interakcje

Sposób, w jaki niemowlę bawi się i wchodzi w interakcje z otoczeniem, dostarcza cennych informacji o jego rozwoju. U dzieci z autyzmem ten obszar również wykazuje charakterystyczne odmienności.

**Brak wspólnej uwagi** jest szczególnie znaczący. Dziecko nie podąża wzrokiem za wskazywanym przez rodzica obiektem, nie próbuje zainteresować opiekuna tym, co je ciekawi. Nie przynosi wykonanej wieży z klocków, nie wskazuje palcem na ciekawą zjeżdżalnię na placu zabaw. Ta umiejętność dzielenia się doświadczeniem i kierowania uwagi innych jest często osłabiona lub całkowicie nieobecna.

Niemowlęta z autyzmem mogą wykazywać **małe zainteresowanie ludźmi** w swoim otoczeniu. Preferują kontakt z przedmiotami i zabawkami niż z osobami. Nie wykazują zainteresowania rówieśnikami, nie uczestniczą w zabawach interaktywnych typu „akuku”. Sprawiają wrażenie bycia w swoim własnym świecie, obojętnych na obecność innych.

## Objawy u starszych niemowląt i małych dzieci

### Zachowania stereotypowe i rutyny

W miarę dorastania dziecka mogą pojawiać się lub nasilać charakterystyczne wzorce zachowań, które nie występują u dzieci z typowym rozwojem. Te zachowania często stanowią sposób radzenia sobie ze stresem lub przytłoczeniem bodźcami.

Dzieci z autyzmem mogą wykonywać **powtarzalne ruchy ciała**, takie jak trzepotanie dłońmi, kiwanie się, obracanie w konkretny sposób czy kręcenie się w kółko. Mogą wprawiać przedmioty w jednostajny ruch, obsesyjnie układać zabawki w szeregach, wykonywać konkretne ruchy z wykorzystaniem danego przedmiotu. Te zachowania stereotypowe mogą pochłaniać dziecko tak mocno, że niemożliwe staje się wykonywanie innych czynności.

Dzieci z autyzmem często wykazują przesadne przywiązanie do codziennej rutyny – każda, nawet najmniejsza zmiana może powodować silny stres i niepokój.

**Sztywne trzymanie się rutyny** staje się dla nich swoistą świętością. Siadanie zawsze na tym samym krześle, picie z tego samego kubeczka, ta sama kolejność czynności podczas kąpieli – wszystko to zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Protesty na zmiany w codziennej rutynie lub w otoczeniu mogą być bardzo intensywne, manifestowane płaczem, krzykiem lub agresją.

Charakterystyczne jest również **wąskie i intensywne zainteresowanie** konkretnymi przedmiotami lub tematami. Dziecko może nie odstępować na krok wybranej zabawki, obsesyjnie skupiać się na kilku wybranych obiektach, ignorując inne dostępne możliwości zabawy.

### Wrażliwość sensoryczna

Dzieci z autyzmem często doświadczają świata w sposób sensorycznie odmienny od swoich rówieśników. Mogą być nadwrażliwe lub niedowrażliwe na różne bodźce zmysłowe, co znacząco wpływa na ich codzienne funkcjonowanie.

**Nadwrażliwość na dźwięki** objawia się zakrywaniem uszu, płaczem w reakcji na zwykłe dźwięki otoczenia, unikaniem hałaśliwych miejsc. Dziecko może reagować z niepokojem na dźwięki, które dla innych są niezauważalne lub nieistotne. Podobnie może przejawić się nadwrażliwość na dotyk – dziecko unika niektórych faktur, protestuje przy ubieraniu określonych ubrań, nie lubi być dotykane.

Z drugiej strony może występować **obniżona wrażliwość** na niektóre bodźce. Dziecko może nie reagować na ból lub reagować nieadekwatnie, nie odczuwać głodu czy pragnienia w typowy sposób, wkładać przedmioty do ust, patrzeć na obiekty w nietypowy sposób, na przykład pod kątem.

**Nietypowości w zakresie jedzenia** są również częste. Dziecko może domagać się jedzenia tylko jednego rodzaju pokarmów, odmawiać próbowania nowych smaków, wykazywać skrajną niechęć do określonych konsystencji. Może też chcieć jeść rzeczy niejadalne, takie jak kredki czy papier.

### Rozwój mowy i komunikacji

W wieku około osiemnastego miesiąca życia różnice w rozwoju mowy stają się bardziej wyraźne. Podczas gdy rówieśnicy zaczynają budować proste zdania, dziecko z autyzmem może nadal milczeć lub komunikować się w bardzo ograniczony sposób.

**Opóźnienia w rozwoju mowy** są znaczące. Roczne dziecko może nie mówić w ogóle, dziecko w wieku dwudziestu czterech miesięcy nie posługuje się spontanicznie prostymi zdaniami złożonymi z minimum dwóch słów. Jeśli dziecko nie mówi pojedynczych słów do szesnastego miesiąca życia lub nie używa dwuwyrazowych wyrażeń do drugiego roku życia, zaleca się konsultację ze specjalistą.

Może występować **echolalia**, czyli powtarzanie losowych słów lub urywków słów. Komunikaty są powtarzane bezwiednie, niedostosowane do sytuacji i bez ich rozumienia. Dziecko może powtarzać te same słowa i frazy w nietypowy sposób, tworzyć rytuały werbalne.

Charakterystyczne jest również **używanie ciała innych jako narzędzia**. Zamiast wskazać własnym palcem, czego chce, dziecko próbuje pokazać to cudzą ręką. Zamiast użyć słów lub kontaktu wzrokowego, bierze rękę rodzica i kładzie ją na opakowaniu, gdy prosi o pomoc w otworzeniu ulubionego smakołyka.

## Regres w rozwoju – sygnał alarmowy

Szczególnie niepokojącym objawem jest **utrata wcześniej nabytych umiejętności**. Sytuacja, w której dziecko traci część umiejętności, które już opanowało, wymaga natychmiastowej konsultacji ze specjalistą. Może to dotyczyć zarówno umiejętności społeczno-komunikacyjnych, jak i innych obszarów rozwoju.

Regres może objawiać się w różny sposób:

  • dziecko, które gaworzyło, przestaje gaworzyć,
  • dziecko, które uśmiechało się do opiekunów, przestaje się uśmiechać,
  • dziecko, które reagowało na swoje imię, przestaje reagować,
  • dziecko, które nawiązywało kontakt wzrokowy, przestaje to robić.

Określono, że aż jedna trzecia dzieci z autyzmem traci umiejętności po okresie niemowlęcym i przed rozpoczęciem przedszkola. W 94% przypadków tracone są umiejętności językowe. Przyczyny regresu nie są dokładnie znane – nie stwierdzono związków z konkretnymi doświadczeniami, chorobami czy lekami w dzieciństwie.

Jeśli regres dotyczy również umiejętności motorycznych, takich jak utrzymanie równowagi, chodzenie czy samodzielne jedzenie, może to wskazywać na inne problemy neurologiczne. W takiej sytuacji konieczna jest konsultacja z neurologiem w celu wykluczenia chorób takich jak Zespół Retta czy innych zaburzeń neurologicznych.

## Jak postępować przy podejrzeniu autyzmu

### Test przesiewowy M-CHAT

Jeśli dziecko ma między szesnastym a trzydziestym miesiącem życia, można wypełnić **test przesiewowy M-CHAT**. Jest to narzędzie do szybkiej oceny ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu, dostępne bezpłatnie w Internecie. Test składa się z dwudziestu pytań dotyczących rozwoju dziecka i jego zachowań.

Test przesiewowy nie stanowi diagnozy, ale może wskazać, czy zachowania dziecka są typowe dla jego wieku, czy może dziecko znajduje się w grupie ryzyka spektrum autyzmu. Jeśli dziecko uzyskuje wysoki wynik w teście M-CHAT, jest to sygnał, że warto skonsultować się ze specjalistą. Nawet jeśli wynik nie wskazuje na ryzyko, ale Twoja intuicja podpowiada, że coś jest nie tak, nie wahaj się szukać profesjonalnej pomocy.

### Konsultacja ze specjalistami

Pierwszym krokiem powinno być umówienie wizyty u **pediatry**, który ma wiedzę i możliwości, by zbadać dziecko oraz skierować na kolejne badania. Pediatra może zaproponować wykonanie testu przesiewowego lub skierować bezpośrednio do specjalistów zajmujących się diagnostyką autyzmu.

Można również skontaktować się bezpośrednio z:

  • psychiatrą dziecięcym (nie jest potrzebne skierowanie),
  • psychologiem specjalizującym się w autyzmie,
  • poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  • pedagogiem specjalnym z doświadczeniem w zakresie spektrum autyzmu.

Warto wybrać specjalistów, którzy mają doświadczenie w pracy z małymi dziećmi i diagnozowaniu zaburzeń ze spektrum autyzmu. Informacje o odpowiednich specjalistach można uzyskać w organizacjach pozarządowych lub ośrodkach terapeutycznych zajmujących się autyzmem w danym regionie.

### Proces diagnostyczny

Diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu stawia **psychiatra**, często wspierany przez interdyscyplinarny zespół diagnostyczny. W skład zespołu mogą wchodzić pedagog, psycholog, logopeda oraz inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka.

Diagnoza opiera się na kilku elementach:

  • obserwacji dziecka w różnych sytuacjach,
  • pogłębionym wywiadzie z rodzicem lub głównym opiekunem dziecka,
  • analizie dodatkowych źródeł informacji o zachowaniu dziecka (opinie pedagogów, nagrania),
  • informacjach o stanie zdrowia dziecka (wyniki badań wzroku, słuchu, genetycznych),
  • wynikach testów rozwojowych, w tym ADOS-2 i PER-R,
  • opinii neurologa i wynikach badania EEG.

**Test ADOS-2** (Protokół Obserwacji Diagnostycznych Autyzmu) jest obecnie uznawany za „złoty standard” w diagnozowaniu ASD. Obejmuje częściowo ustrukturyzowaną sesję zabawy lub wywiad, dostosowany do wieku i zdolności komunikacyjnych dziecka. Zawiera zestaw standardowych zadań i pytań, które pozwalają na bezpośrednią obserwację zachowań związanych z autyzmem.

Diagnozę autyzmu można postawić już u dzieci w wieku osiemnastu miesięcy, choć najczęściej stawiana jest między drugim a szóstym rokiem życia. Wcześniejsze rozpoznanie objawów i rozpoczęcie interwencji może znacząco wpłynąć na rozwój dziecka.

## Wczesne wspomaganie rozwoju

### Dlaczego wczesna interwencja jest tak ważna

Nie trzeba czekać na formalną diagnozę, aby rozpocząć wspieranie rozwoju dziecka. **Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)** jest korzystne zarówno dla dzieci w spektrum autyzmu, jak i dla dzieci z niewielkimi opóźnieniami rozwojowymi. Im wcześniej rozpocznie się odpowiednie działania, tym większe szanse na optymalizację funkcjonowania dziecka.

Badania przeprowadzone przez dziesięciolecia dowodzą, że wczesna interwencja może znacząco wpłynąć na zdrowie i rozwój dzieci z autyzmem. Rozpoczęcie terapii we wczesnym dzieciństwie pozwala wykorzystać wyjątkową zdolność adaptacyjną rozwijającego się mózgu i układu nerwowego dziecka. W tym okresie mózg jest najbardziej podatny na wpływ otoczenia i interwencje terapeutyczne mogą mieć największą skuteczność.

Wczesna diagnoza i interwencja są kluczowe dla lepszego rozwoju dzieci z autyzmem – mogą pozytywnie przekładać się na samodzielność w dorosłym życiu.

WWR to kompleksowe podejście do wspierania rozwoju dzieci do siódmego roku życia. W praktyce polega na zmianie sposobu mówienia do dziecka, modyfikacji organizacji jego przestrzeni oraz proponowaniu zabaw rozwijających umiejętności społeczne i komunikację. Po uzyskaniu opinii w poradni psychologiczno-pedagogicznej można korzystać z darmowych zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju finansowanych przez NFZ.

### Rodzaje terapii i wsparcia

Ze względu na różnorodność objawów autyzmu, holistyczne podejście do terapii okazuje się najbardziej efektywne. W zależności od konkretnych potrzeb dziecka, jedna lub więcej z następujących form wsparcia może okazać się pomocna:

**Terapia logopedyczna** wspiera rozwój mowy i komunikacji. Logopeda pracuje nad rozwojem umiejętności werbalnych, ale także nad komunikacją niewerbalną, gestykulacją, rozumieniem mowy innych osób. U małych dzieci często wykorzystuje się metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej.

**Integracja sensoryczna** pomaga dziecku w lepszym przetwarzaniu informacji zmysłowych. Terapeuta pracuje nad nadwrażliwością lub niedowrażliwością na bodźce, uczy dziecko radzenia sobie z przytłaczającymi doznaniami sensorycznymi, wspiera rozwój koordynacji ruchowej.

**Trening umiejętności społecznych** koncentruje się na nauce nawiązywania relacji, rozumienia emocji innych osób, interpretacji sytuacji społecznych. U małych dzieci odbywa się to głównie poprzez zabawę i modelowanie odpowiednich zachowań.

**Budowanie pola wspólnej uwagi** to metoda, która uczy dziecko dzielenia się doświadczeniem z innymi osobami, kierowania uwagi na to, co interesuje innych, wspólnego skupiania się na zabawce czy aktywności.

**Terapia zajęciowa** wspiera rozwój umiejętności potrzebnych w codziennym funkcjonowaniu – samodzielnego jedzenia, ubierania się, higieny osobistej. U małych dzieci często łączy się z elementami integracji sensorycznej.

### Rola rodziców w terapii

Rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka i odgrywają kluczową rolę w procesie terapeutycznym. Jako osoby spędzające z dzieckiem najwięcej czasu, mają największy wpływ na jego rozwój i największe możliwości wdrażania strategii terapeutycznych w codzienne życie.

**Psychoedukacja rodziców** stanowi fundamentalny element wsparcia. Poznawanie bliżej zaburzeń ze spektrum autyzmu, nauka tego, jak można wejść do specyficznego świata dziecka i wyciągnąć je do świata dostępnego dla innych ludzi, jest procesem wymagającym czasu i zaangażowania. Warto uczestniczyć w szkoleniach, warsztatach, grupach wsparcia dla rodziców dzieci z autyzmem.

**Obserwacja i dokumentowanie** postępów dziecka pomaga w ocenie skuteczności terapii i dostosowywaniu metod do zmieniających się potrzeb. Warto prowadzić dzienniczek rozwoju, nagrywać filmy pokazujące zachowania dziecka, notować sytuacje, które sprawiają mu trudność lub w których radzi sobie dobrze.

**Konsekwencja i cierpliwość** są niezbędne. Dziecko z autyzmem potrzebuje czasu na naukę nowych umiejętności, powtarzalności i przewidywalności. Stosowanie tych samych strategii komunikacji, tych samych zasad w różnych sytuacjach pomaga dziecku w uczeniu się i uogólnianiu umiejętności.

## Wsparcie dla rodziny

### Radzenie sobie z emocjami

Otrzymanie diagnozy autyzmu u dziecka może wywołać u rodziców silne emocje – szok, niedowierzanie, smutek, lęk o przyszłość dziecka. Te uczucia są całkowicie naturalne i normalne. Pamiętaj, że **nie jesteś odpowiedzialny za autyzm swojego dziecka**. To nie wynik Twoich decyzji, stylu wychowania czy żadnych innych działań z Twojej strony.

Poczucie winy, które często towarzyszy rodzicom, jest powszechne, ale nieuzasadnione. Autyzm to zaburzenie neurologiczne o złożonych przyczynach genetycznych i środowiskowych, na które nie masz wpływu. Twoje dziecko potrzebuje Cię mocnego, wspierającego i zaangażowanego – nie rodzica pogrążonego w poczuciu winy.

Warto zadbać o własne zdrowie psychiczne. Opieka nad dzieckiem z autyzmem może być wymagająca i wyczerpująca. Nie wahaj się szukać wsparcia psychologicznego dla siebie, jeśli czujesz, że go potrzebujesz. Grupy wsparcia dla rodziców dzieci z autyzmem mogą być cennym źródłem pomocy, zrozumienia i praktycznych porad.

### Gdzie szukać pomocy

W Polsce funkcjonuje wiele organizacji pozarządowych i fundacji wspierających rodziny dzieci z autyzmem. Oferują one:

  • informacje o autyzmie i dostępnych formach terapii,
  • wsparcie psychologiczne dla rodziców i rodzeństwa,
  • grupy wsparcia i spotkania dla rodzin,
  • pomoc w znalezieniu odpowiednich specjalistów i placówek terapeutycznych,
  • warsztaty i szkolenia dla rodziców,
  • pomoc prawną w uzyskiwaniu świadczeń i wsparcia finansowego.

Warto również nawiązać kontakt z innymi rodzicami dzieci z autyzmem. Mogą oni podzielić się swoimi doświadczeniami, polecić sprawdzonych specjalistów, doradzić w praktycznych kwestiach codziennego funkcjonowania. Ich wsparcie i zrozumienie mogą być bezcenne, szczególnie na początku drogi.

### Perspektywy na przyszłość

Choć autyzm pozostaje z człowiekiem przez całe życie, odpowiednie wsparcie i terapia mogą znacząco poprawić jakość życia osoby autystycznej. Wiele osób z autyzmem prowadzi szczęśliwe, spełnione życie, osiąga sukcesy zawodowe, tworzy relacje, realizuje swoje pasje.

Twoje dziecko ma przed sobą całe życie pełne możliwości. Potrzebuje Twojego wsparcia, zrozumienia, cierpliwości i miłości. Wczesna diagnoza i wdrożenie odpowiedniej terapii dają mu najlepsze szanse na rozwój umiejętności potrzebnych do funkcjonowania w społeczeństwie i osiągnięcia samodzielności w dorosłym życiu.

Pamiętaj, że każdy sukces Twojego dziecka, każda nowa umiejętność, którą się nauczy, to również Twój sukces. Droga przed Wami może być trudna i wymagająca, ale nie jesteście na niej sami. Dostępne jest wsparcie specjalistów, innych rodzin, organizacji – nie wahaj się po nie sięgać.

Co warto zapamietać?:

  • Autyzm dotyka około 1% populacji, częściej diagnozowany u chłopców; objawy mogą pojawić się już w pierwszych miesiącach życia.
  • Wczesne objawy autyzmu u niemowląt to m.in. brak kontaktu wzrokowego, ograniczona ekspresja mimiczna oraz niechęć do kontaktu fizycznego.
  • Test M-CHAT to narzędzie do szybkiej oceny ryzyka autyzmu dla dzieci w wieku 16-30 miesięcy; wysoki wynik sugeruje konsultację ze specjalistą.
  • Wczesna interwencja (WWR) jest kluczowa dla rozwoju dzieci z autyzmem; terapia logopedyczna, integracja sensoryczna i trening umiejętności społecznych są skutecznymi formami wsparcia.
  • Rodzice odgrywają kluczową rolę w terapii; ważne jest ich wsparcie emocjonalne oraz uczestnictwo w grupach wsparcia i szkoleniach dotyczących autyzmu.

Redakcja kolka-niemowleca.pl

Z pasją dzielimy się wiedzą na temat dzieci, rodzicielstwa i zdrowia, aby wspierać rodziny na każdym etapie rozwoju malucha. Naszym celem jest upraszczanie nawet najtrudniejszych zagadnień i przedstawianie ich w przystępny sposób, by codzienność rodziców była łatwiejsza i pełna radości.

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?